2016 XVII. ESPARTINEN MARTXA

domingo, 6 de julio de 2014

2014ko Hiru Behien Zerga

uztailak 13 julio Hiru behien zerga:

 Estatu-mugen gainetik bizirik dirauen herri-ohitura


Ezin da seguru jakin nondik edo noiztik datorren ospakizun bitxi hau. 1375. urtean eta bi haranen arteko burrukak zirela medio, Nafarroako erregeek eta Biarnoko konteordeak bake-itun bat sinarazi zieten bertako auzokideei. Bertan, betebehar bitxi hau aipatu egiten da jadanik. Hala ere, historigile askoren ustez, 1375. urtea baino askoz lehenagoko zerga da hiru behiena. Goi Erdi Aroan egurra eta batez ere abereetan zetzan haran haietako ekonomia. Ondorioz, oinarrizkoak zituzten bertakoek bai larreak, baita iturriak ere, artzainen arteko burrukak, ardien lapurketak, etabar etengabe gertatzen zirelarik.


1906ko Hiru Behien Zerga


Jatorria oso argi ez badago ere, historiagile zaharrek diete 1375ean alde biek akordioa sinatu zutela, unai erronkariar eta biarnotarren jarduera muga inguruan arautu zuena eta bakea ekarri zuena. Bi urte lehenago, liskar larrien ondorioz Pierre Sansoler biarnotarra Pedro Carrica erronkariarrak hil zuen, eta bi ibarren arteko gerratea piztu zenez, egoera konpontzeko pake hitzarmena izenpetu zen.. Ordutik aurrera, Baretousko abeltzainek hiru behi eman behar dizkiete Izaba, Uztarroze, Urzainki  eta Gardeko biztanleei euren aziendek zelai nafarretan belar eta ura hartzearen truke. 600 urte baino gehiago luzatu da dagoeneko ohitura hau.
                                                                           
                         1906an Izabako Alkatearen hitzak                        



Geroztik inbidiak eta mendekuak baretu omen ziren. Zergaren ordainketan etenaldi batzuk egon diren arren, urteroko uztailaren 13an Europako itunik zaharren hau berresten da Ernaiz lepoan San Martingo harriaren inguruan.



El Tributo de las Tres Vacas es una ceremonia que reúne a los vecinos de los valles de Baretous y de Roncal en el punto llamado Piedra de San Martín situado en el collado de Ernaz el día 13 de julio de cada año, durante la cual los representantes del Baretous entregan tres vacas a los roncaleses

Está considerado el tratado en vigor más antiguo de Europa. Se desconoce de cuándo data esta ceremonia, que en todo caso es muy anterior a la sentencia dictada en 1375, que logró la pacificación entre los dos valles regulando la utilización del las fuentes y de los pastos. Ceremonia que se ha realizado regularmente exceptuando momentos puntuales tales cono la guerra de la Independencia o la Segunda Guerra Mundial.  

Behien aukeraketa 1934ean

En 1858, se ratificó un nuevo Tratado de Límites franco-español tratando de arreglar los problemas de las facerías seculares de los valles de ambas vertientes, respetando la sentencia de 1375.. Sin embargo la secular Piedra de San Martín fue reemplazada por un vulgar mojón, que se unía a los 1.300 que se instalaron como límite fronterizo en 1858.

Los representantes de Roncal —con atuendo tradicional, sombrero roncalés, capote negro, valona y calzón corto— y los de Baretous —con traje de domingo y con la banda tricolor francesa cruzada al pecho— se reúnen en torno al mojón 262, que sustituye a la desaparecida "Piedra de San Martín" en 1858, cada cual en su territorio, en el fronterizo collado de Ernaz a 1721 m de altura. 



1942ko Hiru Behien Zerga
El alcalde de Isaba, presidente del acto, pregunta por tres veces a los baretoneses si están dispuestos, como en años anteriores, a pagar el Tributo de las Tres Vacas de dos años, del mismo pelaje, dentaje y cornaje, y sin tacha ni lesión alguna. Los preguntados responden que sí en tres ocasiones.

Seguidamente uno de los alcaldes baretoneses coloca la mano derecha sobre la piedra o mojón y poniendo la suya encima un roncalés y así se van alternando los demás representantes. El último en posar la suya es el alcalde de Isaba, que pronuncia las palabras: Pax avant.

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