Heldu zaigu, berriro ere, Agate Deuna ospatzeko
saioa. Bezpera gauean, otsailaren 4an, Euskal Herrian oles egiteko ohitura izan
dugu. Oles egitea norbaiti dei edo erregu egitea da, atejoka laguntza eske
ibiltzea. Ohitura honek oraindik dirau bizirik toki askotan.
Agate
Deuna martiria Sizilia irlan jaio zen k.o. 230. urtean. Garai hartan Siziliako
nagusi zen Quintinianori begitik sartu omen zitzaion. Honek ahalegin guztiak
egin zituen neskaren bihotza irabazteko baina alferrik., Jaungoikoari eskeinia
baitzegoen. Ezin zuela neska lortu eta, neke eta oinaze gogorrak sufriarazi
zizkion; ezagunena bi bularrak moztea. 251. urtean hil zen, 21 urte zituela.
Haurtxoen eta bularretako gaixotasunen bat duten emakumezkoen babeslea da.
Suteen kontrako abokata ere bada zenbait herritan.
Agate
Deunaren inguruan Euskal herrian ohitura desberdinak izan dira. Kanpai jotze
luzeak izaten ziren eta, beste toki batzuetan, egun horren goizaldean,
baserrietako soro eta baratzetan, Kandelario egunean elizan bedeinkatutako
kandelak pizten ziren. Tradizioak zioen egun horretan ezin zela labako edo
garbiketa lanik egin Lurra esnaraztea izan
daiteke, neguko solstizioaren ondoren, makilkada erritmikoen eta jai osoaren
jatorria,
La víspera de Santa es costumbre en Euskalherria que cuadrillas salgan por las calles de nuestros pureblos cantando
coplas acompañadas con el recio sonar de los makilas. Un golpeo rítmico y
penetrante que quiere despertar a la naturaleza del letargo del invierno. Rito
pagano que se entremezcla con el recuerdo de una tradición cristiana que nos
recuerda el martirio de una joven siciliana.
Según
la tradición, Santa Águeda, virgen y mártir, fue una joven siciliana de
singular belleza, hija de una familia distinguida, que vivió en el siglo III.
El senador Quintianus intentó poseerla pero ella lo rechazo. El Senador, en
venganza, ordenó que la torturaran y que le cortarán los pechos, arrojándola finalmente sobre carbones al rojo vivo en la ciudad de
Catania.
Según
cuentan, el volcán Etna hizo erupción un año después de la muerte de la Santa,
y los pobladores de Catania pidieron su intervención, logrando así detener la
lava a las puertas de la ciudad. Desde entonces, es patrona de esta ciudad y de
los alrededores del volcán, e invocada para prevenir los daños del fuego, los
rayos y los volcanes. También se recurre a ella con los males de los pechos,
partos difíciles y problemas con la lactancia.
En los valles del pirineo los
chicos bandeaban las campanas y saliendo por las calles, en cuestación,
gritaban: "Santa Águeda chula y mágueda (chula y magra)". Con este
grito imitaban el ritmo de campaneo-dice el autor. También en muchos pueblos de
la ribera se encendía una pequeña hoguera en el campanario y se bandeaban las
campanas para ahuyentar el pedrisco y las tormentas de verano.
Vispera de Santa Ageda en
la que en la mayoría de pueblos e Euskalherria se recuerda a Santa Agueda invocando su protección .
Zorion
etxe hontako denoi ¡
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